Karl Mårtens resa
Bildskapandet har funnits som en röd tråd genom Karl Mårtens liv, men det var inte förrän han lärde sig att släppa kontrollen som han fann sin egen väg. I höst är han aktuell med en stor utställning på Galleri Backlund.
På golvet ligger ett stort, handgjort papper. Karl Mårtens reser sig från platsen där han mediterat och doppar en tjock kalligrafipensel i färgen. Med en säker rörelse framkallas konturerna av en fågel.
I Karl Mårtens ateljé hänger kalligrafipenslarna och väntar på att användas.
Utanför fönstret finns träden och himlen, stugans veranda och trädgård. Det är här han har varit sedan i mars, mer eller mindre isolerad från omvärlden. Men snart flyttar de åter in till staden och snart är det tid för utställning, en utställning där bland annat några av vårens och sommarens verk kommer att möta dagens ljus.
– Det händer inte så mycket häromkring. Det känns lite abstrakt att allting pågår.
Hökuggla, akvarell, 66 x 88 cm
Flyttfågel
Karl Mårtens föddes i San Francisco 1956, men växte upp på Drottningholm utanför Stockholm, en plats han lämnade som 16-åring. Efter att ha bott i Schweiz, Canada och USA återvände han som 40-åring till Sverige. Bakom denna sammanfattning av flyttvägar finns val och vändningar och en resa i konstens gränstrakter och kärna.
New Orleans
Fadern, som var psykiatriker, fick ett stipendium för att studera i New Orleans, USA. Modern, som var från San Fransisco men bosatt i Sverige följde med. Hon var i enlighet med tidsandan hemmafru, men kvällarna ägnade hon åt att skulptera.
– Hon skulpterade bara hästar. Så jag har gått i hennes fotspår. Jag målar bara fåglar, berättar Karl Mårtens skämtsamt.
Kattuggla, akvarell, 100 x 65 cm
Modern hade tidigare studerat på Cranbrook Academy of Art i Detroit för den svenska skulptören Carl Milles. När Karl skulle födas fick hettan i New Orleans henne att fara till familjen i San Francisco. Karl fick delvis sitt namn efter moderns forna lärare, som också blivit hennes goda vän. Efter några år avslutades faderns studier och de återvände till Stockholm.
Runt ett stort bord
Under uppväxten på Drottningholm samlades familjen under kvällarna. Modern skulpterade, fadern och resten av familjen läste eller ägnade sig åt sina hantverk och Karl satt och tecknade.
– Vi satt runt ett jättestort bord och gjorde det vi gjorde. Alla skapade på sitt sätt. Det fanns inte så mycket TV på den tiden.
Tecknandet skulle snart få honom att vilja utbilda sig inom naturvetenskapen för att så småningom kunna bli medicinsk illustratör.
Illustration
När Karl Mårtens skulle börja gymnasiet fick hans far en tjänst på FN och familjen flyttade till den fransktalande delen av Schweiz, där han gick på en internationell skola. Efter gymnasiet fick kärleken honom att flytta till Toronto.
– Jag trodde att jag hade en flickvän där, berättar Karl och skrattar.
Väl där började han studera medicinsk illustration, men landade i att det var roligare att studera mer konstnärliga ämnen. Han blev så småningom grafisk designer, först i Kanada, därefter i San Francisco och slutligen i Sverige – en karriär som skulle vara i 35 år.
Zen och andra vägar
Tecknandet fanns med honom under vägen. Det hände att han visade det han gjort för folk, men varken han själv eller andra fångades nämnvärt. Det var inte förrän han kom i kontakt med kalligrafin inom zenbuddhismen som han fann sitt språk inom bildskapandet. Han hade tidigare sysslat med indisk meditation, men när han kom i kontakt med en läromästare inom Zenbuddhismen föll något på plats.
– Jag började kombinera det tankesättet med sättet att måla. Istället för att sitta med en blyertsteckning och teckna varje liten detalj så började jag med stora penseldrag.
"Istället för att sitta med en blyertsteckning och teckna varje liten detalj så började jag med stora penseldrag.”
Zenbuddhismen handlade för Karl om att våga släppa kontrollen. När han översatte lärosatserna till måleriet hände någonting. Konsten förändrades – och livet. När han 2007 kom i kontakt med en internationell editör, tog han steget att fullt ut ägna sig åt sin konst. I konsten möttes hans passion för skapande och behov av meditation; i Karls konst föregås skapandeakten av meditation där han ser det han tänkt avbilda framför sig och mediterar tills bilden försvunnit.
I Karl Mårtens skapande möts meditation och måleri.
Nya motiv
Det finns en spontanitet och kraft i Karl Mårtens målningar. Fåglarna rör sig mellan det abstraherade och det exakta och ger en känsla av närvaro och något undflyende. Människor i alla åldrar fängslas av hans levande fågelgestaltningar. Men efter att ha utforskat fåglarnas alla gester, temperament, deras fjäderdräkters ljusspel och deras snabba rörelser i över ett decennium, har nya motiv smugit sig in i Karl Mårtens repertoar. Det började med att han ville måla en uggla som tittade på en mus. Ugglan var huvudpersonen, men när verket sedan mötte en publik fastnade de för gnagaren.
– Det är en utmaning. Fåglarna kan jag utan och innan. Jag har inte studerat pälsdjur på riktigt samma sätt.
Med tiden har nya motiv smugit sig in i Karl Mårtens konst.
Men även om Karl Mårtens nu funnit nya motiv, kommer han aldrig att släppa sina fåglar och det är framförallt dem som besökare kommer få chansen att möta under utställningen på Galleri Backlund i oktober.
Text: Ida Gudmundsson