0 Produkter
0 kr
Tillbaka
2020-08-25 08:00:00

Saga Wendotte och Sonja Hesslow på Galleri Backlund

I Galleri Backlunds första utställning för hösten visas fotokonst som spänner mellan det stillsamt existentiella och gullighet som skaver. 

Hur mycket fotokonst än rört sig bort från tanken om att handla om avbildande av verkligheten, bär konstformen fortfarande med sig spår från att vara ett vittnesmål. Finns platsen och individerna på riktigt? Vad är sant? I fotokonstnärerna Saga Wendotte och Sonja Hesslows respektive konst förvrängs världen samtidigt som den rymmer tillräckligt stort mått verklighet för att skapa igenkänning och förvirra. Saga Wendotte ställer ut i Göteborg för första gången och för Sonja Hesslow är det den hittills största utställningen hon medverkat i, i staden.


Sonja Hesslow, Repose

Mystik och magi
Efter fotostudier i Danmark och arbetet som assistent åt konstnärsduon Cooper & Gorfer har Varbergskonstnären Sonja Hesslow (f. 1988) utvecklat ett helt eget bildspråk. I verken, som visas på utställningen, träder vi in i en magisk värld som är både stillsamt vacker och färgmässigt kontrastrik.
– Jag har fokuserat mycket på det mystiska och relationen mellan ljus och mörker. Jag hoppas att betraktaren kommer att bli berörd på något sätt och tycka att bilderna är spännande men samtidigt vackra.

Förvandlingar
Sonjas bildvärld är poetiskt surrealistisk och ruvar på överraskningar. De stillsamma blomsterstillebenen går vid närmare studier över till att bli en berättelse om metamorfoser. För det är väl förvandlingar vi ser?
– Jag har skapat en fantasivärld med små människor som bor i naturen. Kanske är det en parallell värld till vår?


Sonja Hesslow, Gravity l

I blommor skymtar mänskliga skepnader. I en vissen maskrosboll som vid nästa vindpust kommer att upplösas, sover en fjäderlätt varelse.
– Jag vill att mina bilder ska se realistiska ut även om man egentligen vet att det inte kan vara verklighet. Därför är alla små detaljer oerhört viktiga i mina bilder och jag lägger otaliga timmar på efterarbetet i datorn för att nå perfektion. 

Ljusmåleriets dramatiska effekter
Sonja Hesslows fotokonst tycks närmast gestaltad av en konstnär skolad i barockkonstens tekniker för att skapa dramatiska effekter. Hennes fotokonst använder sig aktivt av ljusdunklets effekter (på italienska: chiaroscuro) där ett objekt belyses från ett fåtal ljuskällor och på så vis framträder ur mörker, i ett dramatiskt manér. Men Hesslow arbetar annorlunda än 1600-talets målare. Tekniken hon använder sig av kallar hon för ljusmåleri.



– Jag fotograferar med lång slutartid i ett kolsvart rum och belyser med ficklampa, berättar Sonja Hesslow.
På så vis målas motivet fram – med ljuset som färg och pensel, inte sällan med Sonja själv som modell.

Saga Wendotte och det kusligt söta

Efter att i gymnasiet ha upptäckt hur hon kunde kombinera sitt intresse för att teckna med att fota och skapa bilder i photoshop, studerade Saga Wendotte (f. 1989) på Fotoskolan i Stockholm. I serien Little people, som rönt stor uppmräksamhet, gestaltas barn med osedvanligt stora ögon. Landskapen de befinner sig i utgör en avlägsen fond, men är samtidigt bärare av berättelsen. Betraktaren lägger själv samman individ och plats och en kausalitet framträder. Tändstickorna i förgrunden, branden i bakgrunden och barnen som tittar på oss och ler.


Saga Wendotte, The Watson sisters.

– Vid en första anblick kräver barnen betraktarens uppmärksamhet likt en reklampelare, de kanske uppfattas som fina först men stannar man upp så lägger man ofta märke till något annat som gömmer sig i detaljerna. Verkstitlarna ger ledtrådar. 
Vi bevittnar något skört och gulligt och det blir ett tvärt kast när den söta visar sig ha agens och i ett fall håller i en kniv (Small cuts) och i ett annat rycker vingarna av en fjäril (Peggy with wings).
– Som en röd tråd blandas gulligt och naivt med ett mörker som ofta skaver och något extra för den blick som dröjer sig kvar vid detaljerna.
Saga själv beskriver det hon skapar som ”creepy cute” och nämner lowbrow som genremässig hemvist.


Saga Wendotte, Wendy with wings. Med hjälp av Saga Wendottes VR-app kan bland annat Wendy komma till liv. Appen finns att ladda ner kostnadsfritt och går att använda på flera verk som visas på utställningen.

I det stora landskapet
Wendottes andra serie som ställs ut på Galleri Backlund bär spår av romantikens sublima landskapsskildringar. Här ser vi det lilla barnet i det stora landskapet. Med ryggen vänd mot oss bevittnar vi det barnet själv ser. Vi förflyttas och hamnar liksom barnet i ett ovisst skede. Det kunde vara stillbilder från verkliga livet, om det inte vore för den enorma siluetten av en kanin eller ögonen som lyser övernaturligt inne i en grotta.



Saga Wendotte, Demons

– Mitt uttryck är högst stiliserat där varenda fotograferad detalj är ditsatt för hand, med mening. Inget lämnas åt slumpen utan från första skiss har jag ofta redan en tanke om alltifrån färgskala till kläder och rekvisita. 

Bildskapandet
Gemensamt för de två utställande konstnärerna är ett stort förarbete som innefattar ett flertal hantverksmässiga praktiker, en omfattande mängd fotografier och framför allt – ett minutiöst digitalt efterarbete. Men i det slutgiltiga verket syns inte alla steg. Saga Wendotte får ibland frågan vilken kamera hon använder.
– Mina verk ligger så otroligt många timmar, dagar, veckor, månader ifrån det råmaterial jag får ifrån min kamera… I ett enda verk kan jag ha jobbat ihop fotografier från flera olika världsdelar, från grässtråna i förgrunden till huvudpersonen, till huset i bakgrunden och den dystra himlen.
Med världen som palett och med med digitala verktyg som målarredskap byggs nya världar som betraktaren bjuds in till.

Utställningen pågår 29/8–13/9

Text: Ida Gudmundsson

Denna sidan använder cookies, genom att fortsätta godkänner du användandet av cookies.